Статусна питања и матичне књиге
Матичне књиге представљају основне службене евиденције о личним стањима грађана из којих произилазе остале службене евиденције других органа. О личном стању грађана воде се:
- Матична књига рођених,
- Матична књига венчаних и
- Матична књига умрлих.
У матичне књиге уписују се чињенице рођења, брака, смрти и друге законом предвиђене чињенице и промене у вези с њима.
Поступци уписа у матичне књиге, накнадног уписа, исправке или промене података (укључујући и промену личног имена, накнадни упис брака или смрти, као и упис чињеница насталих у иностранству) уређени су Законом о матичним књигама (у даљем тескту: Закон), чије је спровођење у надлежности Министарства државне управе и локалне самоуправе Републике Србије (у даљем тексту: МДУЛС).
Упис у матичне књиге представља основни предуслов за остваривање бројних права грађана, као што су право на лична документа, држављанство, здравствену и социјалну заштиту, образовање и друга права која произилазе из правног статуса лица. Због тога је од изузетне важности да се све промене личног статуса пријављују благовремено и у складу са Законом.
Матичне књиге воде градске, односно општинске управе, односно Градска управа Града Београда, као поверени посао из делокруга Министарства државне управе и локалне самоуправе, тако да сваку промену података о свом личном стању, грађани могу извршити код матичара у својој локалној самоуправи.
Чињенице од значаја за упис у матичне књиге (рођење, закључење брака, смрт и слично) које су настале у иностранству пријављују се надлежном дипломатско-конзуларном представништву Републике Србије на чијем јурисдикционом подручју је догађај настао или непосредно надлежној матичној служби у Републици Србији.
ПРИЈАВА РОЂЕЊА У РЕПУБЛИЦИ КИПАР
Пријава за упис чињенице рођења држављанина Републике Србије у Републици Кипар подноси се лично у Амбасади Републике Србије у Никозији (или код надлежног матичара у Републици Србији). Захтев подноси један од родитеља, држављанин Републике Србије.
У складу са одредбама Закона, чињеница рођења уписује се у матичну књигу рођених по месту последњег пребивалишта родитеља у време рођења детета, а ако родитељи нису имали заједничко пребивалиште – по месту пребивалишта једног од родитеља.
Истовремено, са пријавом чињенице рођења, подноси се и захтев за упис у евиденцију држављана Републике Србије (члан 9. и 10. Закона о држављанству).
Потребна документа:
- Попуњен захтев за пријаву рођења у иностранству (Образац 14);
- Попуњен захтев за пријем у држављанство Републике Србије (Образац 13);
- Оригинал извод из матичне књиге рођених Републике Кипар, преведен и оверен код судског тумача за српски језик;
- Оригинал извод из матичне књиге венчаних Републике Кипар, преведен и оверен код судског тумача за српски језик (уколико је брак закључен у Републици Кипар и није регистрован у матичним књигама Републике Србије);
- Изјава о признавању очинства оверена код јавног бележника (Notary Public), са овереним преводом судског тумача за српски језик (уколико дете није рођено у брачној заједници);
- Изјава детета узраста од 14 до 18 година да је сагласно са поднетим захтевом родитеља. Уколико изјаву не потписује у Амбасади, потпис мора бити оверен од стране јавног бележника (Notary Public);
- Фотокопије пасоша оба родитеља.
Конзуларна такса:
- Конзуларна такса за захтев за упис у матичну књигу рођених и књигу држављана Републике Србије износи 9€ и плаћа се у Амбасади, искључиво картицом.
- Превод (са енглеског и грчког) на српски језик и овера превода могу се урадити и у Амбасади. Конзуларна такса за превод до 100 речи и оверу износи 51€, преко 100 речи износ се увећава за 1€ на сваких 10 речи.
Напомене:
Уз захтев је потребно приложити и изводе из матичне књиге рођених за родитеље (односно, родитеља држављанина Републике Србије уколико је други родитељ странац), извод из матичне књиге венчаних и доказ о држављанству за родитеље (односно, родитеља држављанина Републике Србије уколико је други родитељ странац). Надлежни орган може, уз сагласност странке, по службеној дужности, да прибави наведено из службених евиденција. Међутим, уколико се странка не сагласи са тим, потребно је да сама прибави ова документа и приложи их уз поднети захтев.
За преузимање Обрасца 13 и Обрасца 14, као и за заказивање термина за подношење захтева, молимо да се обратите Амбасади електронском поштом.
ПРИЈАВА ЗАКЉУЧЕЊА БРАКА У РЕПУБЛИЦИ КИПАР
Пријава за упис чињенице закључења брака држављанина Републике Србије пред органом Републике Кипар подноси се лично у Амбасади Републике Србије у Никозији (или код надлежног матичара у Републици Србији). Захтев подноси један од супружника, држављанин Републике Србије.
У складу са одредбама Закона, чињеница закључења брака уписује се у матичну књигу венчаних по месту последњег пребивалишта супружника у време закључења брака, а ако супружници нису имали заједничко пребивалиште – по месту пребивалишта једног од супружника.
Потребна документа:
- Попуњен захтев за пријаву закључења брака у иностранству (Образац 15);
- Оригинал извод из матичне књиге венчаних Републике Кипар, преведен и оверен код судског тумача за српски језик;
- Изјава супружника о презимену након закључења брака;
- Фотокопије пасоша оба супружника.
Конзуларна такса:
- Конзуларна такса за захтев за упис чињенице закључења брака у матичне књиге Републике Србије износи 9€ и плаћа се у Амбасади, искључиво картицом.
- Превод (са енглеског и грчког) на српски језик и овера превода могу се урадити и у Амбасади. Конзуларна такса за превод до 100 речи и оверу износи 51€, преко 100 речи износ се увећава за 1€ на сваких 10 речи.
Напомене:
Уз захтев је потребно приложити и изводе из матичне књиге рођених за супружнике (односно, супружника држављанина Републике Србије уколико је други супружник странац) и доказ о држављанству за супружнике (односно, супружника држављанина Републике Србије уколико је други супружник странац). Надлежни орган може, уз сагласност странке, по службеној дужности, да прибави наведено из службених евиденција. Међутим, уколико се странка не сагласи са тим, потребно је да сама прибави ова документа и приложи их уз поднети захтев.
За преузимање Обрасца 15, као и за заказивање термина за подношење захтева, молимо да се обратите Амбасади електронском поштом.
ПРИЗНАВАЊЕ СТРАНЕ СУДСКЕ ПРЕСУДЕ О РАЗВОДУ БРАКА
Ако је брак разведен у Републици Кипар, потребно је да се покрене поступак за признавање стране судске пресуде о разводу брака пред Вишим судом у Републици Србији (надлежност се утврђује према месту пребивалишта).
Кипарска пресуда о разводу брака, као и потврда о њеној правоснажности, треба да буде преведена на српски језик код судског тумача.
По доношењу решења о признавању судске пресуде о разводу брака, решење треба доставити надлежној матичној служби у Републици Србији како би се развод евидентирао у матичним књигама.
ПРИЈАВА СМРТИ У РЕПУБЛИЦИ КИПАР
Пријава за упис чињенице смрти држављанина Републике Србије настале у Републици Кипар подноси се лично у Амбасади Републике Србије у Никозији (или код надлежног матичара у Републици Србији). Захтев подноси неко од сродника преминуле особе или лице које су они овластили.
У складу са одредбама Закона, чињеница смрти уписује се у матичну књигу умрлих по месту последњег пребивалишта преминуле особе, а ако је последње пребивалиште непознато – по месту рођења.
Потребна документа:
- Попуњен захтев за пријаву смрти у иностранству (Образац 16);
- Оригинал извод из матичне књиге умрлих Републике Кипар, преведен и оверен код судског тумача за српски језик;
- Доказ о сродству подносиоца захтева и преминуле особе (уколико захтев подноси неко од сродника);
- Пуномоћје (уколико захтев подноси овлашћено лице);
- Фотокопија пасоша преминуле особе;
- Фотокопија пасоша подносиоца захтева.
Конзуларна такса:
- Конзуларна такса за захтев за упис чињенице смрти у матичне књиге Републике Србије износи 9€ и плаћа се у Амбасади, искључиво картицом.
- Превод (са енглеског и грчког) на српски језик и овера превода могу се урадити и у Амбасади. Конзуларна такса за превод до 100 речи и оверу износи 51€, преко 100 речи износ се увећава за 1€ на сваких 10 речи.
Напомене:
За преузимање Обрасца 16, као и за заказивање термина за подношење захтева, молимо да се обратите Амбасади електронском поштом.