Statusna pitanja i matične knjige
Matične knjige predstavljaju osnovne službene evidencije o ličnim stanjima građana iz kojih proizilaze ostale službene evidencije drugih organa. O ličnom stanju građana vode se:
- Matična knjiga rođenih,
- Matična knjiga venčanih i
- Matična knjiga umrlih.
U matične knjige upisuju se činjenice rođenja, braka, smrti i druge zakonom predviđene činjenice i promene u vezi s njima.
Postupci upisa u matične knjige, naknadnog upisa, ispravke ili promene podataka (uključujući i promenu ličnog imena, naknadni upis braka ili smrti, kao i upis činjenica nastalih u inostranstvu) uređeni su Zakonom o matičnim knjigama (u daljem tesktu: Zakon), čije je sprovođenje u nadležnosti Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave Republike Srbije (u daljem tekstu: MDULS).
Upis u matične knjige predstavlja osnovni preduslov za ostvarivanje brojnih prava građana, kao što su pravo na lična dokumenta, državljanstvo, zdravstvenu i socijalnu zaštitu, obrazovanje i druga prava koja proizilaze iz pravnog statusa lica. Zbog toga je od izuzetne važnosti da se sve promene ličnog statusa prijavljuju blagovremeno i u skladu sa Zakonom.
Matične knjige vode gradske, odnosno opštinske uprave, odnosno Gradska uprava Grada Beograda, kao povereni posao iz delokruga Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, tako da svaku promenu podataka o svom ličnom stanju, građani mogu izvršiti kod matičara u svojoj lokalnoj samoupravi.
Činjenice od značaja za upis u matične knjige (rođenje, zaključenje braka, smrt i slično) koje su nastale u inostranstvu prijavljuju se nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu Republike Srbije na čijem jurisdikcionom području je događaj nastao ili neposredno nadležnoj matičnoj službi u Republici Srbiji.
PRIJAVA ROĐENjA U REPUBLICI KIPAR
Prijava za upis činjenice rođenja državljanina Republike Srbije u Republici Kipar podnosi se lično u Ambasadi Republike Srbije u Nikoziji (ili kod nadležnog matičara u Republici Srbiji). Zahtev podnosi jedan od roditelja, državljanin Republike Srbije.
U skladu sa odredbama Zakona, činjenica rođenja upisuje se u matičnu knjigu rođenih po mestu poslednjeg prebivališta roditelja u vreme rođenja deteta, a ako roditelji nisu imali zajedničko prebivalište – po mestu prebivališta jednog od roditelja.
Istovremeno, sa prijavom činjenice rođenja, podnosi se i zahtev za upis u evidenciju državljana Republike Srbije (član 9. i 10. Zakona o državljanstvu).
Potrebna dokumenta:
- Popunjen zahtev za prijavu rođenja u inostranstvu (Obrazac 14);
- Popunjen zahtev za prijem u državljanstvo Republike Srbije (Obrazac 13);
- Original izvod iz matične knjige rođenih Republike Kipar, preveden i overen kod sudskog tumača za srpski jezik;
- Original izvod iz matične knjige venčanih Republike Kipar, preveden i overen kod sudskog tumača za srpski jezik (ukoliko je brak zaključen u Republici Kipar i nije registrovan u matičnim knjigama Republike Srbije);
- Izjava o priznavanju očinstva overena kod javnog beležnika (Notary Public), sa overenim prevodom sudskog tumača za srpski jezik (ukoliko dete nije rođeno u bračnoj zajednici);
- Izjava deteta uzrasta od 14 do 18 godina da je saglasno sa podnetim zahtevom roditelja. Ukoliko izjavu ne potpisuje u Ambasadi, potpis mora biti overen od strane javnog beležnika (Notary Public);
- Fotokopije pasoša oba roditelja.
Konzularna taksa:
- Konzularna taksa za zahtev za upis u matičnu knjigu rođenih i knjigu državljana Republike Srbije iznosi 9€ i plaća se u Ambasadi, isključivo karticom.
- Prevod (sa engleskog i grčkog) na srpski jezik i overa prevoda mogu se uraditi i u Ambasadi. Konzularna taksa za prevod do 100 reči i overu iznosi 51€, preko 100 reči iznos se uvećava za 1€ na svakih 10 reči.
Napomene:
Uz zahtev je potrebno priložiti i izvode iz matične knjige rođenih za roditelje (odnosno, roditelja državljanina Republike Srbije ukoliko je drugi roditelj stranac), izvod iz matične knjige venčanih i dokaz o državljanstvu za roditelje (odnosno, roditelja državljanina Republike Srbije ukoliko je drugi roditelj stranac). Nadležni organ može, uz saglasnost stranke, po službenoj dužnosti, da pribavi navedeno iz službenih evidencija. Međutim, ukoliko se stranka ne saglasi sa tim, potrebno je da sama pribavi ova dokumenta i priloži ih uz podneti zahtev.
Za preuzimanje Obrasca 13 i Obrasca 14, kao i za zakazivanje termina za podnošenje zahteva, molimo da se obratite Ambasadi elektronskom poštom.
PRIJAVA ZAKLjUČENjA BRAKA U REPUBLICI KIPAR
Prijava za upis činjenice zaključenja braka državljanina Republike Srbije pred organom Republike Kipar podnosi se lično u Ambasadi Republike Srbije u Nikoziji (ili kod nadležnog matičara u Republici Srbiji). Zahtev podnosi jedan od supružnika, državljanin Republike Srbije.
U skladu sa odredbama Zakona, činjenica zaključenja braka upisuje se u matičnu knjigu venčanih po mestu poslednjeg prebivališta supružnika u vreme zaključenja braka, a ako supružnici nisu imali zajedničko prebivalište – po mestu prebivališta jednog od supružnika.
Potrebna dokumenta:
- Popunjen zahtev za prijavu zaključenja braka u inostranstvu (Obrazac 15);
- Original izvod iz matične knjige venčanih Republike Kipar, preveden i overen kod sudskog tumača za srpski jezik;
- Izjava supružnika o prezimenu nakon zaključenja braka;
- Fotokopije pasoša oba supružnika.
Konzularna taksa:
- Konzularna taksa za zahtev za upis činjenice zaključenja braka u matične knjige Republike Srbije iznosi 9€ i plaća se u Ambasadi, isključivo karticom.
- Prevod (sa engleskog i grčkog) na srpski jezik i overa prevoda mogu se uraditi i u Ambasadi. Konzularna taksa za prevod do 100 reči i overu iznosi 51€, preko 100 reči iznos se uvećava za 1€ na svakih 10 reči.
Napomene:
Uz zahtev je potrebno priložiti i izvode iz matične knjige rođenih za supružnike (odnosno, supružnika državljanina Republike Srbije ukoliko je drugi supružnik stranac) i dokaz o državljanstvu za supružnike (odnosno, supružnika državljanina Republike Srbije ukoliko je drugi supružnik stranac). Nadležni organ može, uz saglasnost stranke, po službenoj dužnosti, da pribavi navedeno iz službenih evidencija. Međutim, ukoliko se stranka ne saglasi sa tim, potrebno je da sama pribavi ova dokumenta i priloži ih uz podneti zahtev.
Za preuzimanje Obrasca 15, kao i za zakazivanje termina za podnošenje zahteva, molimo da se obratite Ambasadi elektronskom poštom.
PRIZNAVANjE STRANE SUDSKE PRESUDE O RAZVODU BRAKA
Ako je brak razveden u Republici Kipar, potrebno je da se pokrene postupak za priznavanje strane sudske presude o razvodu braka pred Višim sudom u Republici Srbiji (nadležnost se utvrđuje prema mestu prebivališta).
Kiparska presuda o razvodu braka, kao i potvrda o njenoj pravosnažnosti, treba da bude prevedena na srpski jezik kod sudskog tumača.
Po donošenju rešenja o priznavanju sudske presude o razvodu braka, rešenje treba dostaviti nadležnoj matičnoj službi u Republici Srbiji kako bi se razvod evidentirao u matičnim knjigama.
PRIJAVA SMRTI U REPUBLICI KIPAR
Prijava za upis činjenice smrti državljanina Republike Srbije nastale u Republici Kipar podnosi se lično u Ambasadi Republike Srbije u Nikoziji (ili kod nadležnog matičara u Republici Srbiji). Zahtev podnosi neko od srodnika preminule osobe ili lice koje su oni ovlastili.
U skladu sa odredbama Zakona, činjenica smrti upisuje se u matičnu knjigu umrlih po mestu poslednjeg prebivališta preminule osobe, a ako je poslednje prebivalište nepoznato – po mestu rođenja.
Potrebna dokumenta:
- Popunjen zahtev za prijavu smrti u inostranstvu (Obrazac 16);
- Original izvod iz matične knjige umrlih Republike Kipar, preveden i overen kod sudskog tumača za srpski jezik;
- Dokaz o srodstvu podnosioca zahteva i preminule osobe (ukoliko zahtev podnosi neko od srodnika);
- Punomoćje (ukoliko zahtev podnosi ovlašćeno lice);
- Fotokopija pasoša preminule osobe;
- Fotokopija pasoša podnosioca zahteva.
Konzularna taksa:
- Konzularna taksa za zahtev za upis činjenice smrti u matične knjige Republike Srbije iznosi 9€ i plaća se u Ambasadi, isključivo karticom.
- Prevod (sa engleskog i grčkog) na srpski jezik i overa prevoda mogu se uraditi i u Ambasadi. Konzularna taksa za prevod do 100 reči i overu iznosi 51€, preko 100 reči iznos se uvećava za 1€ na svakih 10 reči.
Napomene:
Za preuzimanje Obrasca 16, kao i za zakazivanje termina za podnošenje zahteva, molimo da se obratite Ambasadi elektronskom poštom.